• Vyhledat

• Vybrat oblast

• Vybrat typ výletu

Vodní nádrž Souš

Vodní nádrž Souš je překrásné místo pro výlet v Jizerských horách. Nachází se nad městem Desná v Libereckém kraji, na řece Černá Desná. Je to jedna z nejstarších přehrad v Česku, postavená v letech 1911–1915. Má sypanou hráz dlouhou 364 metrů a vysokou 23 metrů. Nádrž má rozlohu téměř 86 hektarů a pojme až 3,5 milionu kubíků vody. Slouží jako zdroj pitné vody pro Jablonecko a Tanvaldsko, ale také jako ochrana před povodněmi a energetické využití. Na nádrži je zakázáno koupání a rybolov, protože je to chráněná oblast.

Pokud se chcete podívat na tuto přehradu, máte několik možností, jak se tam dostat. Pokud jedete autem, můžete jet po silnici I/14 z Jablonce nad Nisou směrem na Tanvald a Desnou. V Desné odbočte doprava na silnici II/290 směrem na Kořenov. Po asi 4 kilometrech uvidíte přehradu na levé straně. Můžete zaparkovat u hráze nebo u silnice Souš – Smědava, která vede podél nádrže. Tato silnice je ale otevřená jen v letní sezóně od května do října.

Pokud cestujete vlakem, můžete jet po trati číslo 030 z Liberce do Tanvaldu a dále do Desné. Zde musíte přestoupit na autobus linky 610 směrem na Kořenov nebo linky 620 směrem na Smědavu. Vystupte na zastávce Souš a jděte pěšky asi 500 metrů k přehradě.

Pokud máte rádi cykloturistiku nebo pěší turistiku, můžete si vybrat z několika tras, které vedou kolem nebo přes přehradu. Například můžete jet nebo jít z Desné po modré turistické značce k Protržené přehradě na Bílé Desné, která je památkou na katastrofu z roku 1916, kdy se protrhla hráz a způsobila smrt 62 lidí a velké škody. Odtud pokračujte po žluté značce k Souši a dál po silnici Souš – Smědava k osadě Jizerka, kde se nachází muzeum Jizerských hor a rašeliniště s bohatou flórou a faunou. Tato trasa je dlouhá asi 12 kilometrů.

Další možností je jet nebo jít z Kořenova po červené turistické značce k rozhledně Štěpánka, odkud je krásný výhled na Jizerské hory i Krkonoše. Odtud pokračujte po žluté značce k Souši a dál po silnici Souš – Smědava k osadě Kristiánov, kde se nachází skanzen sklářství a sklárna Kristiánov. Tato trasa je dlouhá asi 15 kilometrů.

V okolí přehrady Souš se nachází také další zajímavosti, které stojí za návštěvu. Například můžete navštívit město Desnou, kde se narodil slavný spisovatel Karel Čapek a kde si můžete prohlédnout jeho rodný dům s expozicí o jeho životě a díle. V Desné se také nachází kostel svatého Václava z roku 1787 a vodopády Černé Desné, které jsou nejvyššími vodopády v Jizerských horách. V Desné také začíná naučná stezka Desenské údolí, která vede podél řeky Černé Desné a představuje historii, přírodu a techniku v tomto regionu.

Pokud máte rádi lyžování nebo snowboarding, můžete si zajet do skiareálu Desná – Černá Říčka, který se nachází asi 3 kilometry od přehrady Souš. Zde najdete 4 sjezdovky různých obtížností, 3 vleky, snowpark, dětský koutek, půjčovnu a servis lyží a snowboardů, lyžařskou školu a občerstvení.

Vodní nádrž Souš je ideálním místem pro výlet pro každého, kdo má rád přírodu, historii, kulturu nebo sport. Nabízí nádherné scenérie, zajímavé památky a možnosti aktivního odpočinku. Je to místo, kde si můžete užít klid i zábavu a poznat krásy Jizerských hor.